Sunday 18 November 2012

Travelog Rindu Cinta - Bab 5 : Ekspresi al-Hawa


Al-HAWA yang membawa maksud hasrat, nafsu dan keinginan menurut Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah r.h., sangat sinonim dengan perbuatan yang berlawanan dengan perbuatan yang baik. Malah dalam tradisi bahasa Melayu, perkataan al-hawa ini dipinjamkan dan digandingkan pula dengan perkataan nafsu maka jadi serangkap kata hawa nafsu.

Tidak dapat dinafikan sifat cinta buat sekian lama sudah dinodai tatkala nafsu yang tidak dikekang sebaiknya memandu diri melebih akal dan ilmu yang benar sehingga membawa kepada pelbagai kemudaratan.

Sama ada hawa atau nafsu kedua adalah ciptaan azali Allah dalam diri seseorang manusia lelaki mahupun perempuan. Syaitan yang merupakan sifat yang sangat akrab dengan nafsu dan hawa sentiasa dijadikan agenda oleh Iblis laknatullah untuk memerangkap seorang anak Adam ke lembah kehinaan yang mengakibatkan kesesatan kepadanya.

Hujjatul Islam Imam al-Ghazali r.h. pernah membicarakan secara tuntas darihal nafsu dalam banyak karya beliau khususnya dalam magnum opusnya, Ihya Ulumuddin. Antara analisis yang beliau kemukakan adalah nafsu bagi seorang wanita adalah sembilan daripada sepuluh manakala nafsu lelaki adalah satu daripada sepuluh.

Manakala akal bagi seorang lelaki adalah sembilan daripada sepuluh dan bagi wanita pula adalah satu daripada sepuluh. Namun Ustaz Hasrizal Abdul Jamil dalam sebuah makalah beliau menjelaskan bahawa konotasi nafsu di situ sebagai terjemahan dan kefahaman adalah kurang tepat, yang setepatnya adalah emosi.

Semestinya emosi seorang wanita sentiasa melebihi emosi seorang lelaki dalam apa keadaan dan cara sekalipun. Demikian banyak kelebihan dan ujian yang Allah ciptakan untuk wanita tidak kepada lelaki. Ini adalah kerana kehebatan dan kekuatan seorang wanita adalah pada emosinya sedangkan lelaki pada akalnya.

Hawa, nafsu dan seks

Bukan hanya kepada seks, namun sifat berkehendak yang berdasarkan hawa dan nafsu ini boleh sahaja menjalar dalam apa jua keadaan dan kemahuan seperti dalam pemakanan, pemakaian dan selainnya.

Mereka yang berkehendak tanpa ada batasan dan kawalan daripada diri sendiri maksudnya sampai satu tahap mereka tidak mampu mengawal diri sendiri dan melanggar batas akidah dan syarak.

Allah berfirman yang bermaksud:

Adapun orang yang takutkan keadaan semasa dia berdiri di mahkamah Tuhan, (untuk dihitung amalnya), serta dia menahan dirinya daripada menurut hawa nafsu; Maka sesungguhnya syurga adalah tempat kediamannya.” (Surah al-Nazi’at, ayat 40-41)

Dalam ayat di atas jelas dinyatakan bahawa mereka yang menahan diri mereka daripada menuruti hawa nafsu mereka maka balasan di akhirat kelak adalah syurga. Ini menunjukkan betapa besarnya ganjaran kepada mereka yang mujahadah (bersungguh-sungguh) dalam memeranginya.

Realiti zaman ini

Semakin ramai pasangan berkahwin muda atau semasa masih bergelar siswa, bagi mereka yang berhujah bahawa dengan cara itu mereka akan terhindar daripada maksiat sementelah suasana yang penuh ikhtilat (percampuran) antara siswa dan siswi, kita katakan ada benarnya.

Namun apakah sebuah perkahwinan adalah semata-mata untuk membendung nafsu syahwat? Bagaimana bagi mereka yang mencari jalan penyelesaian dengan berkahwin kemudian nafsu mereka masih juga tidak terbendung?

Antara tujuan perkahwinan adalah untuk menyalurkan dan melepas nafsu syahwat yang sememangnya secara fitrah Allah ciptakan pada setiap insan pada tempatnya dengan menghalalkan yang haram bagi diri mereka masing-masing antara suami dan isteri.

Namun menjadikan perkahwinan sebagai kambing hitam atas kelemahan diri sendiri adalah sesuatu yang tidak wajar kerana jika kelemahan itu tidak diatasi, ia tetap adalah kelemahan bagi seseorang itu. perkahwinan perlu berlangsung atas kefahaman perkongsian kehidupan – suka dan duka, amanah dan tanggungjawab sebagaimana yang digariskan oleh al-Quran dan sunnah.


No comments:

Post a Comment