Tuesday 20 November 2012

Travelog Rindu Cinta - Bab 6 : Ekspresi al-Shabwah


AL-SHAWAH membawa maksud kerinduan yang juga terkait dengan perasaan cinta. Kerinduan itu pasti banyak jenis ragam caranya. Malah kerinduan sering menjadi mauduk kepada segala pencinta Tuhan dalam mengekspresikan kebergantungan mereka kepada Sang Pencipta.

Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah r.h. mengatakan al-Shabwah juga termasuk istilah cinta. Dikatakan dalam al-Shahhah:

“Al-Shabwah termasuk jenis kerinduan. Jika dikatakan, ‘Tashaba wa shaba yashbu shabwah shubuw’ membawa erti cenderung kepada kebodohan.’Jika dikatakan, ‘Ashbathul-jariyatu wa shabiya shaba’an,’ ertinya bermain dengan anak-anak.”

Menurut pendapat Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah r.h., asal makna perkataan ini adalah cenderung seperti yang dikatakan, “Shaba ila kadza,” ertinya cenderung kepada sesuatu.

Cinta disabitkan dengan kalimah shabwah kerana pelakunya yang cenderung kepada wanita seakan bersifat keanak-anakan. Konotasinya ada perkaitan dengan firman Allah dalam al-Quran yang bermaksud:

“Yusuf (merayu kehadrat Allah Taala dengan) berkata: Wahai Tuhanku! Aku lebih suka kepada penjara daripada apa yang perempuan-perempuan itu ajak aku kepadanya. Dan jika Engkau tidak menjauhkan daripadaku tipu daya mereka, mungkin aku akan cenderung kepada mereka, dan aku menjadi daripada orang-orang yang tidak mengamalkan ilmunya.” (Surah Yusuf, ayat 33)

Yusuf muda yang bekerja dengan al-Aziz kemudian menjadi buruan hawa nafsu dan cinta buta kepada imraah (isteri) al-Aziz. Lantas ayat di atas menggambarkan pendirian tegas Yusuf muda yang selayak menjadi pedoman kepada para pemuda-pemudi masa kini.

Latar di sebalik kecenderungan

Sebagaimana yang diketahui daripada al-Quran, Surah Yusuf yang merupakan surah yang kedua belas daripada 114 surah dan mempunyai 111 ayat adalah satu-satunya surah yang mempunyai kesinambungan kisah yang bersifat kronologi.

Surah Yusuf sangat kaya dengan unsur estetika sebuah karya sastera (sebagaimana yang difahami dalam teori sastera konvensional masa kini) – unsur seperti watak dan perwatakan, latar, plot, dialog, sudut pandangan dan lain-lain.

Namun menyamakan ia dengan sebuah karya manusia adalah sesuatu yang tidak wajar, kerana al-Quran adalah mukjizat dan tujuan kisah-kisah dalam al-Quran adalah sangat berbeza dengan matlamat penciptaan karya sastera manusiawi khususnya yang berkiblatkan teori Barat kerana meletakkan hiburan dan nilai estetika sebagai matlamat pengkaryaan.

Sedangkan kisah-kisah dalam al-Quran terlepas daripada rekaan dan khayalan manusiawi serta bertujuan untuk menyampaikan hikmah kebijaksaan sebagai pengajaran dan panduan kepada manusia, ini merujuk kepada firman Allah yang bermaksud:

“Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah dengan jalan Kami wahyukan kepadamu al-Quran ini, padahal sebenarnya engkau sebelum datang wahyu itu, adalah daripada orang-orang yang tidak pernah menyedari akan halnya.” (Surah Yusuf, ayat 3)

Sekali lagi sebagai penutup surah ini Allah menjelaskan sejelasnya mengapakah wahyu itu adalah daripada kisah-kisah terdahulu dengan firmannya yang bermaksud:

“Demi sesungguhnya, kisah Nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. (Kisah Nabi-nabi yang terkandung dalam al-Quran) ia bukan cerita yang diada-adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut dalam kitab-kitab agama yang terdahulu daripadanya dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu, serta menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman.” (Surah Yusuf, ayat 111)

Membaca kisah benar

Al-Quran yang kaya dengan kisah-kisah masa lampau yang penuh dengan ibrah itu wajar dilumati oleh setiap insan yang bergelar Muslim. Setiap daripada kisah agung tersebut perlu dilumati dan diminati melebihi novel-novel yang sedia diminati dan digilai masa kini.

Tidak hairanlah, mengapa pengarang novel fenomenal Ayat-Ayat Cinta, Habiburrahman el-Shirazy atau lebih dikenali sebagai Kang Abik menisbahkan surah dan kisah yang panjang seperti Surah Yusuf seperti novel dan kisah-kisah yang pendek seperti cerpen.


No comments:

Post a Comment